Klaus

Vol- of halfautomatisch parkeersysteem?

Autoliften bestaan zo lang er auto’s zijn. En de eerste personenlift is al bijna 2000 jaar oud. De Romeinse Keizer Nero had er één in zijn paleis. Liften en autoliften bestaan dus al lang. De combinatie van een autolift en halfautomatische parkeersystemen is nieuw en een alternatief voor een volautomatisch parkeersysteem.  Maar welk parkeersysteem past het beste in uw plannen?!

Volautomaat
Ter vergelijking, bij een volautomatisch parkeersysteem rijdt de bestuurder zijn auto in een entreeruimte. Daar worden de afmetingen en het gewicht van de auto gemeten. Na het verlaten van de ruimte, sluiten de deuren en verplaatst het voertuig zich automatisch naar een beschikbare parkeerplaats. Wil de bestuurder weer wegrijden, dan wordt de auto weer naar de entreeruimte gebracht.

Autolift en halfautomaat
De combinatie van een autolift en halfautomatische parkeersystemen lijkt op de volautomaat oplossing, maar ziet er anders uit. Een autolift brengt de auto met bestuurde naar het parkeerniveau. Daar parkeert de bestuurder zijn auto in een halfautomatische parkeerinstallatie. De autolift in combinatie met een halfautomatisch parkeersysteem is een toepassing van twee technische parkeeroplossingen. In eerste instantie vergeet men vaak deze optie. Je kan relatief meer auto per kubieke meter kwijt. 



Overeenkomsten

De tijd waarin de autoweggezet of geparkeerd wordt is nagenoeg hetzelfde. Bij beide parkeeroplossingen zijn diefstal, criminaliteit en kans op beschadigingen vrijwel uitgesloten. Beide systemen kunnen vaak dezelfde autohoogtes aan.

Verschillen 
Verschillen zitten met name in de look en feel.  Bij een volautomaat wordt de auto opgeborgen in een ‘ladekast’. Je weet wat er in de lade zit, maar je ziet het niet. De combinatie van autolift en halfautomaat geeft je een traditioneel parkeergevoel, omdat je zelf je auto parkeert op je eigen parkeerplaats.

Regelmatig laat ik wat in mijn auto slingeren. Op het moment dat ik het nodig heb, kan ik het makkelijker halen uit de auto die geparkeerd is in een halfautomatisch parkeersysteem. Dat geldt hetzelfde bij het vervoeren van mensen en/of goederen. Bij een volautomaat laad je alles in de (publiekelijke) entreeruimte uit. Een halfautomaat voelt vaak veiliger aan doordat je vaak al begeeft in de (vertrouwde) parkeergarage. 

Onderhoud en service wordt bij halfautomatische parkeersystemen per parkeerplek uitgevoerd. Andere parkeersystemen blijven dan toegankelijk. Bij de volautomaat ligt bij onderhoud of calamiteiten het hele systeem stil.



Kosten

Kosten vormen een wezenlijk onderdeel voor de keuze tussen een vol- of halfautomaat. Er zijn twee kosten die een rol spelen: bouwkundig en qua parkeervoorziening. Stel dat de bouwkundige voorwaarden zo zijn dat er een half- of volautomaat geplaatst kan worden. Dan kunnen de parkeerkosten tot vijftig procent voordeliger uitvallen ten gunste van de halfautomaat. Als de installatie eenmaal in gebruik is dan vallen de exploitatiekosten voor een halfautomaat vaak lager uit omdat er minder techniek is toegepast.

Wanneer wat?
Een volautomaat is interessant op  ‘postzegellocaties’ en als er meer dan drie parkeerverdiepingen zijn. Tot drie parkeerlagen is de autolift met een halfautomatisch parkeersysteem vaak een goedkoper alternatief waarbij men evenveel parkeerplekken realiseert. De keuze hangt ook samen met de bouwkundige voorwaarden en het budget. In de buurt van de Amsterdam RAI is ondanks door Aarding Parking Systems de combi gerealiseerd.